• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Studentarbeider / Student theses
  • Bachelor i sykepleie
  • View Item
  •   Home
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Studentarbeider / Student theses
  • Bachelor i sykepleie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunikasjon med kreftsyke barn som ønsker å dø hjemme

Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
26_26 188.pdf (619.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3014048
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i sykepleie [545]
Abstract
Problemstilling Hvordan tilrettelegge for god kommunikasjon til barn med kreft som ønsker å dø hjemme?

Teoretisk perspektiv

I det teoretiske kunnskapsgrunnlaget er det inkludert litteratur med hensikt i å belyse oppgavens problemstilling. Her presenteres først Piaget og hans teori om barnets kognitive utvikling. Deretter beskrives hjemmesykehus og avansert hjemmesykehus, kommunikasjon med barn i palliativ fase, bruk av lek i kommunikasjon og familiesentrert sykepleie. Videre blir teorien knyttet til palliasjon til barn med kreft, sykepleierens lindrende funksjon, aktuelle lovverk samt autonomiprinsippet.

Metode

Oppgaven er en litteraturgjennomgang av allerede eksisterende forskning og litteratur. Valgte forskningsartikler er hentet fra databasen PubMed og er av et kvalitativt design. Forskning og annen valgt litteratur er vurdert nøye i forhold til gyldighet og relevans.

Drøfting

I denne delen av oppgaven drøftes relevante funn fra forskning og teori. Her diskuteres det hvordan sykepleieren kan tilrettelegge for god kommunikasjon for barn med kreft som ønsker å dø hjemme. Først løftes det frem hvordan pleie i livets siste fase i hjemmet tilrettelegger for god kommunikasjon mellom barnet og sykepleieren. Deretter ser oppgaven på hvilke fordeler og ulemper lek kan ha for kommunikasjonen i hjemmet. Foreldre som støttespillere blir også diskutert, samt hvordan sykepleieren kan tilrettelegge for god kommunikasjon med barnet og familien som én enhet. Her blir også lovverk belyst.

Konklusjon

Basert på forskning og teori, kan det se ut til at det å være hjemme ofte legger til rette for god kommunikasjon mellom det kreftsyke barnet, sykepleieren og familien i sin helhet. Det ser også ut til at bruk av hjelpemidler slik som lek og barnelitteratur kan fremme kommunikasjonen, så fremt det foregår på barnets premisser. Barnets foreldre er viktige støttespillere, og barnet og familien bør sees som én enhet. Forskning viser også at foreldrene opplever at det å være hjemme tilrettelegger for god kommunikasjon med sykepleieren.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit