Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2022-08-29T09:10:15Z
dc.date.available2022-08-29T09:10:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3014064
dc.description.abstractProblemstilling Hvordan kan informasjonsbehovet til en pasient med nyoppstått eggstokkreft ivaretas? Teoretisk perspektiv I oppgavens teoridel belyses eggstokkreft, pakkeforløpet og psykososiale reaksjoner gjennom Dahl og Cullberg. Sykepleiefaglige rammer som funksjon, juridiske og etiske rammer, Joyce Travelbee og samhandlingsreformen blir belyst. Dertil belyses elementer som den didaktiske relasjonsmodellen, pasientsentrert samtale og aktiv lytting. Metode Denne bacheloroppgaven er en litterær oppgave. I metodedelen vil valg av faglitteratur beskrives. CINAHL og PubMed er søkemotorene som er brukt, og søkene etter forskningslitteratur er beskrevet. Deretter presenteres inklusjons- og ekslusjonskriterier, samt kildekritikk av forskningslitteratur og faglitteratur. Kapittelet avsluttes med etiske vurderinger. Drøfting Den didaktiske relasjonsmodellen blir brukt som utgangspunkt for drøftingens struktur. Problemsstillingen blir her drøftet opp mot relevant faglitteratur og forskningsfunn. Det etableres hvordan situasjonen kan oppleves for pasienten, og hvordan sykehussettingen og rammefaktorene kan skape utfordringer for ivaretakelse av informasjonsbehov. Ulike temaer og momenter blir belyst, blant annet pasientmedvirkning, bruk av skriftlig informasjon, personsentrert informasjonsformidling og aktiv lytting. Konklusjon Funnene viser at pasientene kan oppleve den første tiden etter diagnosetidspunktet som utfordrende og vil kunne ha et stort informasjonsbehov. Sykepleier har et viktig ansvar for informering av disse pasientene. God informering kan ha mange positive virkninger, blant annet kan det påvirke liggetid, og redusere usikkerhet. Bruk av skriftlig informasjon preoperativt kan være et godt tiltak for informasjonsformidling, men bør brukes som et supplement til den muntlige informeringen. Personsentrert informering gjør at sykepleier tilpasser undervisningen den enkelte pasient, og aktiv lytting gir sykepleieren verktøy som kan gjøre det tryggere for pasienten å åpne seg og avdekke sine behov for informasjon. Det er også fordelaktig om ulike metoder blir brukt i kombinasjon med hverandre, og sykepleier skal kontinuerlig evaluere om pasientens informasjonsbehov er ivaretatt.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectPersonsentrert sykepleieen_US
dc.titleInformasjonsbehov ved nyoppstått eggstokkreften_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel