Forebygging av underernæring hos gamle hjemmeboende med demenssykdom
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling
“Hvilke faktorer bør foreligge for å forebygge underernæring hos gamle hjemmeboende med demenssykdom?”
Teoretisk perspektiv
Denne bacheloroppgaven inneholder faglitteratur som belyser aldersforandringer, demenssykdom, personsentrert sykepleie, etikk, pårørendes rolle og utfordringer i hjemmesykepleien. Videre anvendes Hendersons sykepleieteori om universelle og grunnleggende behov, samt annen faglitteratur som belyser temaene helsepolitikk, retningslinjer og lovverk.
Metode
Dette er en litterær oppgave som fordyper seg i relevant fag- og forskningslitteratur for å besvare problemstillingen. Forskning er funnet i PubMed og Sykepleien Forskning med søkeordene “malnutrition home elderly dementia” og “underernæring demens”. I tillegg er det anvendt pensumlitteratur, annen selvvalgt litteratur og lovverk.
Drøfting
Studiene viser at helsepersonell og pårørende står ovenfor en rekke utfordringer som truer ernæringsomsorgen. Drøftingen belyser eksempelvis tidsnød, ressursmangel og utilstrekkelig kompetanse som gjennomgående problemområder. For å forebygge underernæring er det nødvendig å være bevisst demenssykdommens varierende symptomuttrykk, dette krever en fleksibel tilnærming. Videre vektlegges sykepleiers kjennskap til brukeren, ettersom dette kan gi økt effekt av det forebyggende arbeidet. Aktuelle foreliggende faktorer vil drøftes opp mot funn gjort i forskningen.
Konklusjon
Det er avgjørende med tidlig identifisering av ernæringsmessige risikoer gjennom kartlegging og vurdering for å forebygge underernæring hos brukergruppen. Studier viser at samarbeidet med pårørende er viktig, ettersom de kan være en ressurs i ernæringsarbeidet. Videre kan underernæring i stor grad forebygges gjennom faktorer som brukermedvirkning, kontinuitet, dokumentasjon, tverrfaglige samarbeid og respekt for det emosjonelle aspektet ved måltidet.