Hvordan kan tilpasset kommunikasjon fremme brukermedvirkning hos pasienter med afasi
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3014085Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor i sykepleie [516]
Sammendrag
Problemstilling
Hvordan kan tilpasset kommunikasjon fremme brukermedvirkning hos pasienter med afasi
som følge av hjerneslag?
Teoretisk perspektiv
Teorien som presenteres i oppgaven omhandler generell kunnskap om hjerneslag og afasi, sykepleierens ansvars- og funksjonsområder, brukermedvirkning og empowerment. Oppgaven dekker også kunnskap om personsentrert kommunikasjon, menneske-til- menneske-relasjonen, hjelpemidler til pasienter med afasi, metoden Støttet samtale for voksne med afasi, og til slutt aktuelle etiske og juridiske prinsipper.
Metode
Vi har skrevet en litterær oppgave hvor vi har inkludert aktuell forskningslitteratur, relevante fagbøker, pensumlitteratur og annen litteratur. For å komme frem til aktuell forskningslitteratur har vi benyttet databasene Cinahl og PubMed.
Drøfting
Her fremstilles det aktuelle forskningsfunn som diskuteres ved at de ses i lys av oppgavens teoretiske grunnlag, og aktuelle juridiske og etiske perspektiver. Funnene som tas opp er aktuelle for å besvare problemstillingen. Det drøftes rundt erfaringer og oppfatninger av brukermedvirkning hos pasienter med afasi, tilpasset kommunikasjon med pasienter med afasi, kommunikative tilnærminger og hjelpemidler som fremmer brukermedvirkning, utforming knyttet til ivaretagelse av brukermedvirkning hos pasienter med afasi og til slutt utfordringer knyttet til ivaretagelse av brukermedvirkning.
Konklusjon
For å fremme brukermedvirkning hos pasienter rammet av afasi kan det være hensiktsmessig for helsepersonell å tilpasse sin kommunikasjon ved å ta i bruk relevante kommunikasjonshjelpemidler, som bilder, penn og papir. Helsepersonell kan møte utfordringer i forbindelse med ivaretagelse av brukermedvirkning hos pasienter med afasi. Likevel er det ikke en gyldig grunn til å unngå å la pasienten medvirke i behandlingen. I lys av funnene kan det være behov for økt kunnskap om afasi og m