Barn som pårørende til kreftsyk forelder i palliativ fase
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling
Hvordan kan barnets informasjonsbehov ivaretas ved deres kreftsyke forelders innleggelse
på sykehus?
Teoretisk perspektiv
Barnets utviklingstrekk basert på Jean Piagets utviklingsteori presenteres. Videre presenteres barnets reaksjon på krisesituasjoner, og barnets informasjonsbehov knyttet til dette. Barnets forutsetning for kommunikasjon, og rollen omsorgspersoner har for barnet i en slik situasjon presenteres. Deretter presenteres sykepleierens funksjonsområde, og Joyce Travelbees sykepleieteori, samt juridiske og etiske rammer som danner grunnlaget for sykepleieutøvelsen.
Metode
Litterær oppgave som baseres på relevant fag- og forskningslitteratur. Pensumlitteratur og annen relevant faglitteratur er benyttet. Anvendt forskningslitteratur er funnet gjennom litteratursøk med utvalgte inklusjons- og eksklusjonskriterier. Litteraturen er kritisk vurdert gjennom kildekritikk, og etiske overveielser er tatt hensyn til.
Diskusjon
Diskusjonen er basert på funn fra utvalgte studier som drøftes opp mot det teoretiske grunnlaget presentert i teorikapittelet. Innholdet i informasjonssamtalen drøftes i lys av barnets behov. Sykepleierens veiledende rolle overfor foreldrene drøftes, ettersom det fremkommer at de er barnets viktigste informasjonskilde. Videre drøftes sykepleierens rolle som informasjonsgiver, og derunder hva sykepleier må ha kunnskap om i møte med
barnet.
Konklusjon
Forelder trekkes frem som barnets viktigste informasjonskilde, men de kan ha behov for veiledning fra sykepleier for å dekke barnets informasjonsbehov. Sykepleier må derfor ha kunnskap om hva barnet barnet må ha informasjon om og hvordan informasjon bør formidles. I tillegg må sykepleiere ha kunnskap om hvordan man kan bygge en relasjon med barnet. Familiesamtalen trekkes også frem som et virkemiddel for å dekke barnets informasjonsbehov