• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Studentarbeider / Student theses
  • Bachelor i sykepleie
  • View Item
  •   Home
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Studentarbeider / Student theses
  • Bachelor i sykepleie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn som pårørende til kreftsyk forelder i palliativ fase

Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
58_58 85.pdf (371.8Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3014107
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i sykepleie [545]
Abstract
Problemstilling

Hvordan kan barnets informasjonsbehov ivaretas ved deres kreftsyke forelders innleggelse

på sykehus?

Teoretisk perspektiv

Barnets utviklingstrekk basert på Jean Piagets utviklingsteori presenteres. Videre presenteres barnets reaksjon på krisesituasjoner, og barnets informasjonsbehov knyttet til dette. Barnets forutsetning for kommunikasjon, og rollen omsorgspersoner har for barnet i en slik situasjon presenteres. Deretter presenteres sykepleierens funksjonsområde, og Joyce Travelbees sykepleieteori, samt juridiske og etiske rammer som danner grunnlaget for sykepleieutøvelsen.

Metode

Litterær oppgave som baseres på relevant fag- og forskningslitteratur. Pensumlitteratur og annen relevant faglitteratur er benyttet. Anvendt forskningslitteratur er funnet gjennom litteratursøk med utvalgte inklusjons- og eksklusjonskriterier. Litteraturen er kritisk vurdert gjennom kildekritikk, og etiske overveielser er tatt hensyn til.

Diskusjon

Diskusjonen er basert på funn fra utvalgte studier som drøftes opp mot det teoretiske grunnlaget presentert i teorikapittelet. Innholdet i informasjonssamtalen drøftes i lys av barnets behov. Sykepleierens veiledende rolle overfor foreldrene drøftes, ettersom det fremkommer at de er barnets viktigste informasjonskilde. Videre drøftes sykepleierens rolle som informasjonsgiver, og derunder hva sykepleier må ha kunnskap om i møte med

barnet.

Konklusjon

Forelder trekkes frem som barnets viktigste informasjonskilde, men de kan ha behov for veiledning fra sykepleier for å dekke barnets informasjonsbehov. Sykepleier må derfor ha kunnskap om hva barnet barnet må ha informasjon om og hvordan informasjon bør formidles. I tillegg må sykepleiere ha kunnskap om hvordan man kan bygge en relasjon med barnet. Familiesamtalen trekkes også frem som et virkemiddel for å dekke barnets informasjonsbehov

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit