• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Studentarbeider / Student theses
  • Bachelor i sykepleie
  • View Item
  •   Home
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Studentarbeider / Student theses
  • Bachelor i sykepleie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barn som pårørende til foreldre med kreft

Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
69_69.pdf (341.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3014139
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i sykepleie [545]
Abstract
Problemstilling:

«Hvordan kan barn som pårørende til en kreftsyk forelder ivaretas?

Teoretisk perspektiv

Oppgavens teoretiske perspektiv tar utgangspunkt i kunnskap om barns utvikling, grunnleggende behov, mestringsstrategier og generelle overveielser i kommunikasjon med barn. Oppgaven har et sykepleiefaglig perspektiv, og presenterer utvalgte etiske og juridiske rammer. Prinsippene omkring relasjonsbygging med barn er sentrale, og belyses gjennom Travelbee sin teori om etableringen av et menneske-til-menneske-forhold.

Metode

Oppgaven er av litterær metode og baserer seg på et utvalg av forskningsartikler. Metodekapittelet gjør rede for søk etter forskning og belyser selvvalgt litteratur. Basert på inklusjons- og eksklusjonskriterier er det gjennomført litteratursøk i databaser som CINAHL, PubMed og SveMed+. Det er anvendt fire kvalitative studier og en litteraturstudie.

Drøfting

Sentrale aspekt som drøftes er knyttet til problemstillingen, forskningens hovedfunn og teori. Drøftingen fokuserer på hvordan sykepleier bør gå fram for å etablere en relasjon, hvor viktig familien er for ivaretakelsen av barnet, hvordan deres informasjonsbehov kan møtes, hvordan sykdommen påvirker barna og hvilke elementer som bidrar i mestringsprosessen.

Konklusjon

Forskning og inkludert teori viser at barn har behov for å bli inkludert. Ivaretakelsen av barnet skjer gjennom å etablere en relasjon, samarbeide med foreldrene og tilby tilstrekkelig informasjon som er tilpasset alder- og modningsnivå, og barnets unike personlighet. Anvendt forskning belyser de positive aspektene ved at barn får møte jevnaldrende i samme situasjon. Sykepleier må ha kunnskap om disse punktene for å kunne ivareta barn som pårørende.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit