Lekens betydning i møte med barn med diabetes
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Hvilken effekt har lekbasert sykepleieveiledning til barn med nyoppdaget diabetes type 1 for opplevelse av mestring?
Innledning: Tema for oppgaven er sykepleieveiledning til barn med nyoppdaget diabetes type 1. Norge er i verdenstoppen i antall barn med diabetes. Diabetes er en kompleks sykdom og krever livslang behandling, derfor er god oppfølging i starten av behandlingen sentralt for barnet og familien. Sykepleier har en sentral rolle i å undervise og veilede barnet i denne fasen. Hensikten med oppgaven er å undersøke effekten av lekbasert sykepleieveiledning til barn med nyoppdaget diabetes type 1 for opplevelse av mestring.
Metode: Bacheloroppgaven er en litterærstudie der kunnskap fra allerede eksisterende forskning og relevant faglitteratur er benyttet for å besvare oppgavens problemstilling. Relevante forskningsartikler er hentet fra databasen CINAHL, der fire artikler er inkludert for å besvare problemstillingen. Annen relevant litteratur er hentet fra skolens bibliotek, samt troverdige nettsider er benyttet for å finne statistikk, lovgivning og etiske føringer.
Resultat: Hovedfunnene viser at lek er en god tilnærming for å skape god relasjon mellom sykepleiere og barn. Studiene viser at bruk av lek og spill økte egenomsorgen og kunnskapen hos barna, noe som var viktig for opplevelse av mestring. Effekten på langtidsblodsukkeret viste sprikende funn.
Diskusjon: Lekbasert sykepleieveiledning drøftes opp mot relasjonsbygging mellom sykepleier og barn, kunnskap om egen sykdom, mestring og foresattes involvering. Videre drøftes styrker og svakheter ved valg av metode. Funnene må tolkes med forsiktighet da oppgavens rammer er begrenset til en liten litteraturstudie fra en database. Et utvidet søk fra flere databaser bør foretas for å kvalitetssikre funnene i denne oppgaven.