Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2023-07-26T12:05:51Z
dc.date.available2023-07-26T12:05:51Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3081442
dc.description.abstractInnledning: Temaet for oppgaven omhandler terapeutisk relasjon mellom sykepleier og ungdom med anorexia nervosa. Det er viktig at sykepleier møter ungdom med bevissthet om hvordan deres rolle kan påvirke behandlingen. Oppgavens problemstilling er: «hvilke faktorer styrker den terapeutiske relasjonen til ungdom med anorexia nervosa innlagt på døgnavdeling?». Metode: Bacheloroppgaven er en litteraturstudie i henhold til høgskolens retningslinjer for oppgaveskriving, og tar utgangspunkt i fag- og forskningslitteratur. For å besvare problemstillingen er fire forskningsartikler funnet via strukturert litteratursøk i CINAHL. Litteratursøk og utvelgelse av artikler blir presentert i tekst og tabell. Resultat: Det fremheves at i en terapeutisk relasjon mellom pasient og sykepleier, er det viktig at pasientene blir behandlet med respekt og tillit, og sykepleieren skal fremme trygghet. Pasientene må bli anerkjent som menneske, og ikke bli definert ut fra sin diagnose. Når sykepleieren fremsto som profesjonell med faglig autoritet og opprettholdt tydelige regler, men samtidig var imøtekommende, økte forståelsen av sykepleierens terapeutiske hensikt. Samtidig er det flere utfordringer knyttet til etablering av en terapeutisk relasjon. Pasientene hadde ofte manglende samarbeidsevne og vansker med å uttrykke egne behov. Derfor er det vesentlig at sykepleieren har kunnskap om ungdommer med anorexia nervosa, og forståelse av hvordan sykdommen påvirker pasientens adferdsmønstre. Diskusjon: I resultatdiskusjonen diskuteres oppgavens problemstilling med utgangspunkt i funn fra inkluderte forskningsartikler og presenteres i tre hovedpunkter; å se pasienten bak diagnosen, profesjonalitet, samt kunnskap om anorexia nervosas natur. Dette blir sett i sammenheng med Joyce Travelbee sin teori om mellommenneskelige forhold i sykepleie, sykepleiefaglige rammer og relevant teori. Metodediskusjonen tar for seg styrker og svakheter ved litteraturstudie som metode, litteratursøk og utvelgelse av artikler, samt er det diskutert kontekst og kulturelle forskjeller av inkluderte artikler.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectAnorexia nervosaen_US
dc.subjectUngdomen_US
dc.subjectSykepleier-pasient-relasjoneren_US
dc.titleTerapeutisk relasjon til ungdom med anorexia nervosaen_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel