Diabetes - Jakten på stabilt blodsukker
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling: Hvordan hjelper undervisning barn med nyoppdaget diabetes mellitus type 1 å oppnå stabilt blodsukker?
Teoretisk perspektiv: Det teoretiske perspektivet består av generelle fakta om diabetes mellitus type 1 og komplikasjoner tilknyttet sykdommen. Videre presenteres barnets modenhet og utvikling og foreldrenes perspektiv. Til slutt beskriver det teoretiske perspektivet sykepleierens undervisende funksjon der kommunikasjon med barn blir presentert samt aktuelt lovverk og etikk.
Metode: Metoden som blir anvendt til å besvare problemstillingen er en litteraturstudie. Søkeprosessen for å finne relevante artikler blir presentert. Til slutt presenteres skriftlige kilder som fag - og forskningslitteratur som blir benyttet i oppgaven.
Drøfting: Teoretisk rammeverk, resultater fra forskningsartiklene samt sykepleierens funksjon blir benyttet for å drøfte problemstillingen. Drøftingen er oppdelt i følgende deler: Undervisning til barn om diabetes type 1, sykepleierens ansvar for å tilpasse undervisning og barnas rettigheter ved innleggelse på sykehus.
Konklusjon: Sykepleier har en viktig undervisende funksjon til barn med nyoppdaget diabetes type 1. Sykepleier bør benytte ulike undervisningsmetoder som fremmer læring og forståelse av diabetes type 1. Undervisningsmetodene bør variere og stimulere ulike sanser da det er en måte barn lærer effektivt på. For at undervisningen skal være personlig tilpasset, bør sykepleier skape relasjon med barnet gjennom kommunikasjon. På den måten blir tillit etablert. Da kan barnet lettere forstå den informasjonen sykepleier underviser.