Pasientundervisning for å forebygge diabetiske fotsår
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Innledning: Tema for oppgaven er sykepleierens fotsårforebyggende undervisning i hjemmesykepleien. Eldre som mottar hjemmesykepleie har risiko for å utvikle diabetiske fotsår. Forskning viser til at mangelfull oppfølging av fotkomplikasjoner kan resultere i sykelighet, sykehusinnleggelser og amputasjoner. Sykepleiere har en nøkkelrolle i forebyggingen av diabetiske fotsår. Hensikten med denne generelle litteraturstudien er å utforske hvilken betydning hjemmesykepleierens undervisning har i forebyggelsen av diabetiske fotsår hos hjemmeboende eldre med diabetes mellitus type 2.
Metode: Denne oppgaven anvender generell litteraturstudie som metode, med utgangspunkt i den praktiske veiledningen til dataanalyse av Rebecca Popenoe med fler. Vi gikk gjennom kvalitative studier og randomiserte kontrollstudier av eldre hjemmeboende med diabetes mellitus. Søkene ble utført i de vitenskapelige databasene CINAHL, MEDLINE og PubMed. Bare norsk- og engelskspråklige artikler ble gjennomgått. Søkene ble gjennomført i november 2022.
Resultat: Tre kvalitative studier og én randomisert kontrollstudie oppfylte inklusjonskriteriene. Funnene i artiklene tyder på at sykepleierens undervisningsintervensjoner har en betydning for forebygging av diabetiske fotsår hos eldre hjemmeboende med diabetes. Etter å ha syntetisert resultatene i artiklene ble det identifisert tre overordnede kategorier: sosiale læringsarenaer, forbedret kunnskap om diabetes og personsentrert undervisning.
Diskusjon: I diskusjonen tok vi utgangspunkt i punktene fra den didaktiske relasjonsmodellen og drøftet problemstillingen opp mot resultatene fra forskningsartiklene og relevant fag- og forskningslitteratur. Avslutningsvis diskuterte vi valg av generell litteraturstudie som metode opp mot hovedartiklene våres, og så på styrker og svakheter ved dette.