"Hvordan kan undervisning og veiledning bidra til at pasienter oppnår mestring etter nyretransplantasjon?"
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3081598Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor i sykepleie [516]
Sammendrag
Innledning: Etterspørselen av nyretransplantasjon øker stadig. Økt behov for kunnskap og forståelse om den immunsuppressive behandlingen blir derfor mer aktuelt. Det med tanke på hvordan den transplanterte kan mestre sin “nye” hverdag. Sykepleieren er en sentral person i utøvelsen av undervisningen og veiledning på en poliklinikk, for at pasienten kan leve et tilnærmet normalt liv.
Metode: Bacheloroppgaven er en litteraturstudie som inkluderer fire fagfellevurderte forskningsartikler, og faglitteratur for å besvare problemstillingen. Litteratursøket er foretatt i databasen CINAHL. Søkeordene som er benyttet er; kidney transplantation, renal transplantation, nurse, nurses by role, og education. Inklusjon- og eksklusjonskriteriene er faglig begrunnet. Øvrig fag- og forskningslitteratur er kritisk vurdert.
Resultat: Hovedresultatene i forskningsartiklene viste til viktigheten av at undervisningen og veiledningen var individuell tilpasset. Det i forhold til at pasienten skal kunne oppnå mestring, i møte med ulike utfordringer. Pasientene ønsket å inkludere det psykososiale aspektet rundt livsstilsendringene. På bakgrunn av dette var det grunnleggende med et godt og tillitsfullt forhold mellom sykepleier og pasienten, for å øke mestringsevnen. Undervisning over tid viste seg å være en betydningsfull faktor for bedre håndtering av ulike utfordringer, som følge av den immunsuppressive behandlingen.
Diskusjon: Diskusjonen er delt opp i resultatdiskusjon og metodediskusjon. I resultatdiskusjon diskuteres hovedresultatene i de utvalgte forskningsartiklene, opp mot det teoretiske kunnskapsgrunnlaget. Det var grunnleggende at undervisningen og veiledning var individualisert, for å oppnå mestring. Sykepleieren er en sentralt støtte i undervisningen og veiledningen, for å hjelpe pasienten til å åpne seg opp. Tidsrammene i undervisningene viste seg å være en viktig rammefaktor. I metodediskusjonen diskuteres stryker og svakheter knyttet til litteraturstudie som metode. I tillegg til at styrker og svakheter diskuteres ut ifra de utvalgte forskningsartiklene.