Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2024-01-31T15:19:44Z
dc.date.available2024-01-31T15:19:44Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3114915
dc.description.abstractInnledning: Smerte er et komplekst fenomen som krever omfattende kartlegging og effektiv behandling. Opptil halvparten av pasientene blir utilstrekkelig smertelindret i den postoperative fasen. Dette kan lede til alvorlige postoperative komplikasjoner, langvarige smerter og økt liggetid. Sykepleier har et stort ansvar for å lindre pasientens smerte. Studier viser at sykepleiere mangler kunnskap og grunnleggende ferdigheter i smertebehandling. Redusert liggetid og hindret utvikling av unødvendige langvarige smerter, vil bidra til redusert press på helse- og omsorgstjenesten. Det er derfor viktig å kjenne til hvilken effekt opplæringsintervensjoner har på sykepleiers kunnskapsnivå og praktiske postoperative smertebehandling. Metode: Litteraturstudien tar utgangspunkt i fire kvantitative forskningsartikler, i tillegg til annen relevant fag- og forskningslitteratur. Artiklene er identifisert etter en systematisk søke- og utvelgelsesprosess med sentrale inklusjons- og eksklusjonskriterier. De er ikke generaliserbare. Resultat: Sykepleieres smertekunnskap varierte fra minimal til betydelig forbedring på henholdsvis kort og lang sikt etter opplæringsintervensjonene. Kunnskapstestene viste forbedring, men fortsatt lavt kunnskapsnivå. Opplæringsintervensjonene ga effekt på bedret evne til å fastslå pasientstatus: sykepleiers smertekartlegging, bruk av smertekartleggingsverktøy og smertedokumentasjon økte. Av sykepleietiltak viser studiene ulik endring i bruk av analgetika og multimodal smertelindring. Flere pasienter var tilfredse med smertebehandlingen og ble skrevet ut med lav smertescore. Imidlertid opplevde mange pasienter sterke smerter første postoperative døgn. Diskusjon: Resultater fra forskningsartiklene drøftes med det teoretiske kunnskapsgrunnlaget. Litteraturstudien tyder på at kvaliteten på pasientstatusen øker, men det gir ikke nødvendigvis effekt på sykepleietiltak. Følgen blir manglende endring av kvaliteten på pasientresultatet. «Pain-free»-kultur, opplæring til flere profesjoner og multivariate opplæringsintervensjoner ser ut til å forsterke effekten på sykepleiers kunnskapsnivå og praktiske smertebehandling. Et begrenset utvalg artikler gir konklusjoner som kun har en viss overføringsverdi.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectSmerteen_US
dc.titleTid for lindring – en litteraturstudie om hvilken effekt opplæringsintervensjoner har på sykepleiers kunnskapsnivå og praktiske postoperative smertebehandlingen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel