Undervisning til barn med nyoppdaget diabetes mellitus type 1
Bachelor thesis
Submitted version

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Innledning: Denne bacheloroppgaven omhandler undervisning til barn med nyoppdaget diabetes mellitus type 1. De siste 50 årene er det sett en fordobling i antall barn som får påvist diabetes type 1 i Norge. Ved diagnosetidspunktet blir barnet innlagt på sykehus, og blir her informert om den nye sykdommen og hvordan denne behandles. Det er derfor viktig at sykepleier har kunnskap om undervisningsmodeller og -metoder for å optimalisere undervisningen de gir til barnet og dens foreldre. På bakgrunn av dette er problemstillingen «Hvordan kan sykepleier undervise barn med nyoppdaget diabetes type 1 om sykdommen og egenbehandling?» valgt.
Metode: Bacheloroppgaven er en generell litteraturstudie. Det ble gjennomført ett systematisk søk i CINAHL, med utvalgte inklusjons- og eksklusjonskriterier. Søket førte til at fire forskningsartikler ble kritisk vurdert og inkludert. Øvrig fag- og forskningslitteratur som er benyttet blir også beskrevet.
Resultat: Resultatene i forskningsartiklene er presentert i en artikkelmatrise. Det er i tillegg gjort en syntese av resultatene, som finner at sykepleier må ha undervisningskompetanse i møte med barn med nyoppdaget diabetes type 1. Det er også funnet at det er viktig at sykepleier viser støtte og er tilgjengelig for barnet og dens familie.
Diskusjon: I resultatdiskusjonen blir forskningsartiklenes resultater vurdert og diskutert opp imot relevant fagkunnskap og teori, samt sammenfattet med egne konklusjoner. Resultatdiskusjonen bygger på deler av den didaktiske relasjonsmodellen, og diskuterer betydningen av sykepleiers didaktiske kompetanse og pasientforutsetninger og rammefaktorer som bør vurderes ved tilrettelegging av undervisningen. Til slutt blir ulike undervisningsmetoder og hjelpemidler sykepleier kan anvende i undervisningen diskutert. I metodediskusjonen reflekteres det over styrker og svakheter ved egen metode og inkluderte forskningsartikler. På bakgrunn av bacheloroppgavens funn bør digitale verktøy ha en mer sentral rolle i undervisningen til barn med nyoppdaget diabetes type 1.