Smertelindring til barn på sykehus
Bachelor thesis
Submitted version

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Innledning: Utilstrekkelig smertelindring kan hos barn medføre uønskede konsekvenser både på kort og lang sikt. Sammen med ny kunnskap har holdningene til barns opplevelse av smerte begynt å endre seg, og det er i dag et økende fokus på tilfredsstillende smertelindring også til barn. Smerte som et multidimensjonalt fenomen gjør smertelindring til et utfordrende og viktig område for sykepleier. Sykepleier har en sentral rolle i smertelindring og behøver derfor innsikt og kunnskap om tema. Hensikten med oppgaven er å undersøke betydningen av avledning som smertelindring til barn ved nålrelaterte prosedyrer på sykehus.
Metode: Oppgaven er utformet som en generell litteraturstudie som tar utgangspunkt i fire forskningsartikler for å kunne besvare valgt problemstilling. Det benyttes også relevant pensumlitteratur og annen faglitteratur for å belyse tema. Forskningsartiklene ble funnet gjennom strukturert søk i den vitenskapelige databasen CINAHL complete, hvor søkeordene «Child, preschool», «Child, hospitalized», «Pediatric», «Pediatric Units», «Hospitals, Pediatric», «Pain», «Pain Management», «Pain Management Nursing», «Pain Management Nurses», «Distraction» ble anvendt og kombinert.
Resultat: Resultatene fra fire inkluderte forskningsartikler antyder at ulike avledningsmetoder kan redusere smerte hos barn ved nålrelaterte prosedyrer på sykehus. Resultatene varerier noe ut fra hvordan smerten har blitt vurdert, med forskjeller mellom foreldre og helsepersonells observasjoner, og barnets selvrapportering. Betydningen av informasjon og forberedelse fremheves.
Diskusjon: Avledning som smertelindring kan være et betydningsfullt tiltak for barn som gjennomgår nålrelaterte prosedyrer på sykehus. En ser forsåvidt forskjell mellom ulike aldersgrupper, og ser betydningen av at avledningsmetode tilpasses det enkelte barnet basert på alder, kognitiv utvikling og interesser. Informasjon og forberedelse fremheves også som betydningsfullt i kombinasjon med avledning og kan ha stor innvirkning på effekten av avledningen. Til tross for at det er viktig å velge avledningsmetode basert på barnets forutsetninger, er dette utfordrende for sykepleier da det er mange faktorer som må tas hensyn til ved vurderingen.