Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2024-02-05T12:08:04Z
dc.date.available2024-02-05T12:08:04Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115584
dc.description.abstractInnledning: Temaet for oppgaven er kommunikasjonsbarrierer i møte med pasienter med etnisk minoritetsbakgrunn på sykehus. Innvandringen til Norge er økende, og mange pasienter har vansker med å forstå og bli forstått på norsk. Språkbarriere kan ha negative følger for helsehjelpen som gis, og sykepleiere har en sentral rolle i kommunikasjon med pasienten. Hensikten med denne litteraturstudien er å utforske sykepleieres erfaringer med kommunikasjonsbarrierer i møte med pasienter med etnisk minoritetsbakgrunn innlagt på sykehus. Metode: Det ble gjennomført en generell litteraturstudie med strukturert søk i Cinahl og Pubmed. Søkeordene baserte seg på nøkkelbegreper fra problemstillingen og emneordene «Qualitative Studies», «Minority Groups», «Ethnic Groups», «Transcultural nursing», «Nursing Care» og «Communication Barriers». Søket ble avgrenset til forskningsartikler publisert siste 10 år, på engelsk. Det resulterte i henholdsvis 348 og 59 artikler i Cinahl og Pubmed, hvorav 4 ble inkludert i studien basert på inklusjons- og eksklusjonskriterier. Artiklene ble kvalitetsvurdert. Resultat: Resultatene viser at sykepleiere erfarer utfordringer ved bruk av tolk, knyttet til lite kontroll over budskapet, tolkemotstand, kulturelle barrierer og utfordringer relatert til pasientens forutsetninger for å gjennomføre en tolket samtale. Pårørende fungerer av og til som tolk. Sykepleiere benytter også non-verbal kommunikasjon, indirekte kommunikasjonskanaler og tilpassing av språk for å overkomme språkbarrieren. Resultatene viser at språkbarrieren har negative følger for kvaliteten på sykepleien og utvikling av relasjonen. Videre erfares kommunikasjonsbarrieren tidsmessig- og følelsesmessig krevende. Diskusjon: Når tolk benyttes, kan ulike faktorer skape tvil om hele budskapet formidles til pasienten. Bruk av ulike kommunikasjonsstrategier ved språkbarriere kan bety at tolk ikke alltid benyttes, og alternative kommunikasjonsstrategier kan gi større rom for misforståelser. Språkbarrieren svekker sykepleierens funksjoner og utfordrer muligheten for å gi personsentrert sykepleie. Funnene kan tyde på at verken sykepleieres eller pasientens behov for å forstå og gjøre seg forstått imøtekommes.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectMinoritetsgrupperen_US
dc.subjectKommunikasjonen_US
dc.titleSykepleieres erfaringer med kommunikasjonsbarrierer i møte med pasienter med etnisk minoritetsbakgrunnen_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel