Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2024-02-05T12:40:47Z
dc.date.available2024-02-05T12:40:47Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3115626
dc.description.abstractInnledning: Mange barn fremhever prosedyrer som det skumleste med sykehusoppholdet, spesielt prosedyrer som involverer nåler. Gjentatte situasjoner som preges av smerte, kan skape negative ettervirkninger på kort og lang sikt. Hos små barn har avledning vist seg å ha god smertelindrende effekt, da det tar vekk barnets oppmerksomhet fra selve prosedyren. Sykepleier har en sentral funksjon i å bidra til at barnet opplever minst mulig stress og at smerte lindres. Følgende problemstilling er formulert: Hvordan kan sykepleier bruke avledning for å redusere smerter ved nål-relaterte prosedyrer hos barn på barneavdeling? Metode: Oppgaven er en litteraturstudie som analyserer fire forskningsartikler. Strukturert søk ble utført i databasen CINAHL, der søkeordene brukt, tar utgangspunktet i nøkkelbegreper fra problemstillingen. Artiklene er avgrenset til de siste 10 årene, norsk- eller engelskspråklig, samt fagfellevurdert. Det resulterte i 64 artikler, hvorav fire ble inkludert i studien basert på inklusjons- og eksklusjonskriteriene. Resultat: studiene viser at avledning har en smertelindrende effekt hos barn, ved nål-relaterte prosedyrer. De fremhever at innholdet i avledningen bør tilpasses det individuelle barnet. Kommunikasjon, relasjon og informasjon mellom sykepleier og barnet, har betydning for smertelindringen. Foreldre inngår som en viktig ressurs, og betydningen av et godt samarbeid mellom sykepleier og foreldre fremheves. Diskusjon: Problemstillingen drøftes og diskuteres med bakgrunn i fem hovedelementer; sykepleiers kompetanse, kommunikasjon og relasjon, tilpasset informasjon, foreldrenes medvirkning og avledning som metode. Diskusjonen er tilnærmet lik praksis, fra sykepleiers grunnleggende kompetanse og erfaringer, til møtet med barnet og til selve bruken av avledning. Det diskuteres hvorvidt sykepleier kan redusere opplevelsen av smerte, om det ligger en god relasjon i bunnen og om barnet har innsikt i og forståelse for egen behandling. Diskusjonen inkluderer også foreldrenes medvirkning i distraksjonsarbeidet, og til slutt styrker og svakheter knyttet opp mot oppgavens metode.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectSmerteen_US
dc.subjectBarnesykepleieen_US
dc.titleBarn og nål-relaterte prosedyreren_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.description.versionsubmittedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel