Hvordan kan sykepleier forberede en treåring til en prosedyre ved hjelp av lek?
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2416371Utgivelsesdato
2016-10-19Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor i sykepleie [516]
Sammendrag
Problemstilling:
Hvordan kan sykepleier forberede treåringen til en prosedyre ved hjelp av lek?
Metode:
Metoden som er benyttet er en litterærstudie. Det er benyttet litteratur som bøker og forskning- og fagartikler for å besvare problemstillingen som er valgt. Artikkelsøkene er gjort på databasene PubMed og Cinahl.
Teoretisk perspektiv
Teorien i oppgaven er basert på utviklingsteoriene til Piaget og Erikson, Aaron Antonovskys salutogene modell, barns stress og mestring, lek som kommunikasjon og sykepleiers ansvar- og funksjonsområde samt etiske og juridiske perspektiv.
Drøfting:
Drøftingen er delt opp i undertema og drøftet opp mot teorien som er presentert i første del av oppgaven. Drøftingen tar for seg ulike måter sykepleier kan bruke lek som forberedelse til en prosedyre hos barn. Her benyttes både forskning og teori for å finne et svar på problemstillingen som er valgt.
Konklusjon:
Oppgaven konkluderer med at det å ha kunnskap om barn og lek er veldig viktig i arbeid med barn. Det å ta seg tid til å forberede en treåring til en prosedyre vil bidra til at barnet føler en trygghet til hva som skal skje og de opplever å ha mer kontroll over det som for barnet kan føles som en uoversiktlig og utrygg situasjon. Det finnes ikke kun én oppskrift på hvordan sykepleier skal ivareta barn som er innlagt på sykehus, derfor er det viktig at sykepleier kjenner til barnet og ut i fra barnets egne behov planlegger hvordan det er hensiktsmessig å forberede barnet.
Nøkkelord:
Barn, lek, sykehusinnleggelse, prosedyre, sykepleie