Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSchjølberg, Ingrid Aunmo
dc.date.accessioned2016-10-19T11:41:59Z
dc.date.available2016-10-19T11:41:59Z
dc.date.issued2016-10-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2416371
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan kan sykepleier forberede treåringen til en prosedyre ved hjelp av lek? Metode: Metoden som er benyttet er en litterærstudie. Det er benyttet litteratur som bøker og forskning- og fagartikler for å besvare problemstillingen som er valgt. Artikkelsøkene er gjort på databasene PubMed og Cinahl. Teoretisk perspektiv Teorien i oppgaven er basert på utviklingsteoriene til Piaget og Erikson, Aaron Antonovskys salutogene modell, barns stress og mestring, lek som kommunikasjon og sykepleiers ansvar- og funksjonsområde samt etiske og juridiske perspektiv. Drøfting: Drøftingen er delt opp i undertema og drøftet opp mot teorien som er presentert i første del av oppgaven. Drøftingen tar for seg ulike måter sykepleier kan bruke lek som forberedelse til en prosedyre hos barn. Her benyttes både forskning og teori for å finne et svar på problemstillingen som er valgt. Konklusjon: Oppgaven konkluderer med at det å ha kunnskap om barn og lek er veldig viktig i arbeid med barn. Det å ta seg tid til å forberede en treåring til en prosedyre vil bidra til at barnet føler en trygghet til hva som skal skje og de opplever å ha mer kontroll over det som for barnet kan føles som en uoversiktlig og utrygg situasjon. Det finnes ikke kun én oppskrift på hvordan sykepleier skal ivareta barn som er innlagt på sykehus, derfor er det viktig at sykepleier kjenner til barnet og ut i fra barnets egne behov planlegger hvordan det er hensiktsmessig å forberede barnet. Nøkkelord: Barn, lek, sykehusinnleggelse, prosedyre, sykepleienb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectBarnesykepleienb_NO
dc.titleHvordan kan sykepleier forberede en treåring til en prosedyre ved hjelp av lek?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.source.pagenumber31nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)