dc.description.abstract | Problemstilling: Hvilken kompetanse trenger sykepleieren for å kunne bidra til adekvat smertelindring til pasienter med rusavhengighet på en kirurgisk sengepost?
Metode: Oppgaven er et litteraturstudie. Litteraturen har hovedsakelig blitt hentet inn fra Lovisenberg Diakonale Høgskoles bibliotek og dens søkemotor Oria. Databasene Cinahl, SveMed+ og PubMed, samt forskningsarkivet til Sykepleie forskning, ble benyttet for å finne relevante fag- og forskningsartikler.
Teoretisk perspektiv: Jeg har benyttet Kari Martinsen sin omsorgsfilosofi som sykepleieteoretisk perspektiv, og da spesielt hennes teori om omsorgens tre aspekter; det relasjonelle, det moralske og det praktiske aspektet. I teoridelen av oppgaven blir den teoretiske kunnskapen om smertelindring til opioidavhengige beskrevet, i tillegg til at aktuelle lover og etiske rammeverk blir presentert.
Drøfting: Kompetansebegrepet benyttet i denne oppgaven inkluderer kunnskap, ferdigheter og holdninger. Sykepleieres kunnskap og hvor de søker kunnskap, holdninger, relasjon til pasient og samarbeid med lege blir drøftet, samt aktuelle rammefaktorer. Aktuelle lover og yrkesetiske retningslinjer blir drøftet, samt de fire prinsippers etikk.
Konklusjon: Sykepleieren må utvikle sin kompetanse om smertelindring til opoioidavhengige ved å søke fag- og forskningskunnskap. Sykepleieren må kombinere fagkunnskapen med erfaringsbasert kunnskap. Medarbeiderne er en stor kilde til erfaringsbasert kunnskap for sykepleieren, og sykepleieren må bidra til et arbeidsmiljø som fremmer refleksjon og faglig utvikling. Sykepleieren må kjenne sine egne holdninger slik at hun er klar over måten hun møter og behandler pasienten med opioidavhengighet på. Kunnskapsutvikling er et viktig holdningsendrede tiltak.
Nøkkelord: Opioidavhengighet, rusmisbruk, smerte, smertelindring, akutte smerter, kompetanse, kunnskap, holdninger, ferdigheter. | nb_NO |