Sykepleie til barn med astma
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2454052Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor i sykepleie [516]
Sammendrag
Problemstilling
Hvordan kan sykepleier ved bruk av sin undervisende funksjon fremme deltagelse i fysisk aktivitet hos barn med astma bronkiale?
Teoretisk perspektiv
Den undervisende- og den behandlende sykepleierfunksjonen danner basis for denne oppgaven, der det vektlegges at astmatiske barn skal være i fysisk aktivitet uten å oppleve begrensninger.
Metode
Bacheloroppgaven er en litterær studie. Det er hovedsakelig anvendt faglitteratur fra høgskolens bibliotek og forskningsartikler fra databasen Cinahl. Det anvendes i tillegg oppslagsverk og lovverk hentet fra internett.
Drøfting
Drøftingen tar utgangspunkt i forskning om barn opplevelser og erfaringer av å leve med astma og hvordan astma påvirker evnen til å være i fysisk aktivitet. Sykepleierens ansvar og funksjoner for å fremme deltagelse i fysisk aktivitet drøftes ut ifra forskningsfunnene og litteraturen om astma. I drøftingen blir forskningsfunnene sett i lys av utviklingsteoretikerne Jean Piaget og Eriksson. Barns egenomsorgsevne og den medikamentelle behandlingen er vektlagt i drøftingen. Den undervisende sykepleiefunksjonen er sentral i denne oppgaven, og disponeres ut ifra den didaktiske relasjonsmodellen.
Konklusjon
Konklusjonen er en oppsummering av litteraturen, teoridelen og drøftingen. I konklusjonen sammenfattes sykepleierens rolle for å ivareta barn med astma.