Enhanced Recovery After Surgery - Tilpasset informasjon til pasienter i kne-proteseforløp
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2502800Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor i sykepleie [516]
Sammendrag
Problemstilling: Hvordan kan sykepleieren tilpasse post-operativ undervisning til kneprotesepasienter i ERAS-forløp?
Teoretisk perspektiv: Oppgaven bruker litteratur om Enhanced Recovery After Surgery (ERAS), Dorothea Orems sykepleieteori og den didaktiske relasjonsmodellen for å planlegge et potensielt post-operativt undervisningsopplegg til kneprotesepasienter i ERAS-forløp. Metode: Oppgaven anvender metoden systematisk litteraturstudie for å finne kvalitativ forskning som er relevant for problemstillingen.
Drøfting: Oppgaven drøfter fem kvalitative forskningsartikler opp mot det teoretiske kunnskapsgrunnlaget og hvordan de har innvirkning på de forskjellige punktene i den didaktiske relasjonsmodellen: deltakerforutsetninger, mål, innhold, læringsaktiviteter, rammefaktorer og evaluering
Konklusjon: Oppgaven viser hvordan sykepleieren kan tilpasse post-operativ informasjon til kneprotesepasienter i ERAS-forløp ved å bruke den didaktiske relasjonsmodellen, og identifiserer tre hovedaspekter hvor det er forbedringspotensial: 1. Pasientene kan ha behov for bedre informasjon om smertelindring, hvordan de selv vurderer smerten og best administrerer analgetika for selvbehandling etter utskrivelse. 2. Pasientene kan ha gevinst av større personkontinuitet, ved at de opplever å bli sett og tatt på alvor. Personkontinuiteten kan også føre til mer individualisert informasjon gjennom at sykepleieren får bedre kjennskap til pasientens læreforutsetninger og historie. 3. Undervisning eller informasjon som motstrider informasjon som er gitt tidligere eller skriftlig utlevert informasjon kan være med på å svekke tilliten til personell på avdelingen, og risikere behandlingsalliansen.