Tilknytning mellom det premature barnet og dets foreldre
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling:
”Hvordan kan sykepleier ved hjelp av kenguruomsorgsmetoden tilrettelegge for trygg tilknytning mellom det premature barnet og dets foreldre”
Teoretisk perspektiv: Det teoretiske perspektivet handler om prematuritet, tilknytningsteori, kenguruomsorgsmetoden, foreldre til det premature barnet, sykepleiers funksjonsområder samt relevant jus og etikk. Dette er temaer som er relevante i forhold til å belyse problemstillingens ulike elementer.
Metode: Dette er en litterær oppgave der relevant fag- og forskningslitteratur blir brukt for å belyse problemstillingen. Forskningen som blir brukt har stort sett blitt funnet etter manuelle søk i referanselister til de orginale artiklene funnet i søkene i databasen Cinahl. Det har også blitt gjennomført ustrukturerte søk på sykepleien.no og Google Scholar.
Drøfting: Relevante temaer med bakgrunn i det teoretiske grunnlaget vil bli diskutert opp mot problemstillingen. Temaene som vil bli drøftet er hvorfor tidlig, trygg tilknytning er viktig. Det vil det i stor grad handle om langtidseffektene kenguruomsorgsmetoden har, selv flere tiår etter at den har blitt utført. Deretter vil det handle om hvordan sykepleieren møter familien på nyfødtintensiv og viktige faktorer som kan være avgjørende for et godt samarbeid. Videre vil ulike barrierer for utførelsen av kengurumetoden bli diskutert. Til slutt vil det diskuteres hvordan tidlig tilknytning tilrettelegges ved bruk av kengurumetoden.
Konklusjon: Ved å skape et godt samarbeid mellom foreldre og sykepleier, i en relasjon basert på tillit og empati, kan sykepleieren legge forholdene til rette slik at barn og foreldre har mulighet til samvær ved bruk av kengurumetoden. På den måten er sykepleieren med på å gi barnet en mulighet til å oppnå trygg tilknytning til sine foreldre. Sykepleieren må se hver familie individuelt, lytte til deres behov og vise forståelse.