Barn og smertefull prosedyre: Hvordan kan sykepleieren bruke lek til å forberede en treåring til en prosedyre?
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2608760Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor i sykepleie [516]
Sammendrag
Problemstilling
Hvordan kan sykepleieren bruke lek til å forberede en treåring til en prosedyre?
Teoretisk perspektiv
Teorien i oppgaven er basert på utviklingsteoriene til Piaget og Erikson, barns reaksjoner ved sykehusinnleggelse og kommunikasjon og lek med barn på sykehus. Videre vil Katie Erikssons omsorgsteori, sykepleierens ansvars- og funksjonsområdet og Odd E. Haviks kontrollmodell bli presentert. Juridiske perspektiver for sykepleieren kommer til slutt i teorien.
Metode
Dette er en litterær oppgave hvor forskningsartikler og litteratur danner grunnlaget for å besvare problemstillingen som er valgt.
Drøfting
I drøftedelen tas det utgangspunkt i problemstillingen. Drøftingen er delt opp etter aspektene i Haviks kontrollmodell; kognitiv, instrumentell og emosjonell kontroll, hvor jeg har underpunkter der jeg trekker inn teori og forskning. Her besvares hvordan sykepleieren på ulike måter kan bruke lek som forberedelse til en pvk-prosedyre, slik at barnet kan føle på kontroll og mestring.
Konklusjon
Det kan være hensiktsmessig at sykepleieren tar i bruk lek i møte med barnet på sykehuset, da dette kan føre til at barnet føler på mestring å kontroll i en stressende og sårbar situasjon. Barnet i treårsalderen kan gjennom leken lettere forstå det som skjer, ettersom leken er en sentral del av barnets liv.