Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2019-08-16T11:40:11Z
dc.date.available2019-08-16T11:40:11Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2608760
dc.description.abstractProblemstilling Hvordan kan sykepleieren bruke lek til å forberede en treåring til en prosedyre? Teoretisk perspektiv Teorien i oppgaven er basert på utviklingsteoriene til Piaget og Erikson, barns reaksjoner ved sykehusinnleggelse og kommunikasjon og lek med barn på sykehus. Videre vil Katie Erikssons omsorgsteori, sykepleierens ansvars- og funksjonsområdet og Odd E. Haviks kontrollmodell bli presentert. Juridiske perspektiver for sykepleieren kommer til slutt i teorien. Metode Dette er en litterær oppgave hvor forskningsartikler og litteratur danner grunnlaget for å besvare problemstillingen som er valgt. Drøfting I drøftedelen tas det utgangspunkt i problemstillingen. Drøftingen er delt opp etter aspektene i Haviks kontrollmodell; kognitiv, instrumentell og emosjonell kontroll, hvor jeg har underpunkter der jeg trekker inn teori og forskning. Her besvares hvordan sykepleieren på ulike måter kan bruke lek som forberedelse til en pvk-prosedyre, slik at barnet kan føle på kontroll og mestring. Konklusjon Det kan være hensiktsmessig at sykepleieren tar i bruk lek i møte med barnet på sykehuset, da dette kan føre til at barnet føler på mestring å kontroll i en stressende og sårbar situasjon. Barnet i treårsalderen kan gjennom leken lettere forstå det som skjer, ettersom leken er en sentral del av barnets liv.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)*
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectBarnesykepleienb_NO
dc.subjectSmertenb_NO
dc.titleBarn og smertefull prosedyre: Hvordan kan sykepleieren bruke lek til å forberede en treåring til en prosedyre?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0)