Personsentrert sykepleie til eldre i hjemmesykepleien
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2611875Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor i sykepleie [516]
Sammendrag
Problemstilling
Hvordan kan sykepleiere i hjemmesykepleien gi økt personsentrert og faglig forsvarlig
sykepleie til eldre i en hektisk hverdag?
Teoretisk perspektiv
Teorikapittelet handler om hjemmesykepleierens funksjon i tjenesten, hvordan arbeidet er
organisert på og sykepleierens profesjonelle rolle i forhold til den eldre brukeren. Videre er et rammeverk for personsentrert sykepleie presentert, og hvordan det kan implementeres i sykepleiepraksis. Joyce Travelbee sitt sykepleierteoretiske perspektiv om relasjoner er benyttet for å belyse forholdet mellom sykepleier og bruker. Til slutt presenteres etiske rammer og politiske føringer som har innvirkning på oppgavens tema og kontekst.
Metode
Oppgaven er en litteraturstudie som har tatt i bruk allerede eksisterende fag- og
forskningslitteratur, samt egne erfaringer for å besvare oppgavens problemstilling. Drøfting
Kapittelet er bygget opp etter McCance og McCormack sitt rammeverk «The person- centered nursing framework». Den tar for seg både brukerens og sykepleierens perspektiv på rammeverkets fire ulike dimensjoner. Drøftingen vektlegger utfordringer og mulige tiltak som den enkelte sykepleier kan utøve i sin praksis for å oppnå personsentrert og faglig forsvarlig sykepleie i hjemmesykepleien.
Konklusjon
For å utøve personsentrert og faglig forsvarlig sykepleie til eldre i en hektisk hverdag er det
avgjørende at sykepleieren både kjenner sin profesjonelle rolle og er bevisst sine personlige holdninger. Kommunikasjon sammen med gode observasjoner kan bidra til faglig forsvarlig praksis, samt at det bidrar til å bygge relasjon med brukeren. Til tross for at tidspress er en utfordrende faktor, kan det se ut til at sykepleieren som faglig leder kan fremme betydningsfull informasjonsflyt om brukerne på tvers av ansattgruppen. Dette vil igjen kunne fremme kunnskapen om brukernes behov og ønsker.