Sykepleiers kommunikasjon til barn med Down syndrom
Bachelor thesis

View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling
Hvilke kommunikasjonsferdigheter og -kunnskaper bør sykepleier anvende i møte med barn med
Down syndrom på medisinsk sengepost?
Teoretisk perspektiv
Jean Piagets utviklingsteori beskriver kjennetegn ved typisk utvikling. Utviklingshemming, med
Down syndrom (DS) som vanligste genetiske enkeltårsak, representerer et avvik fra utviklingsteorien.
Deres kommunikative forutsetninger er blant annet preget av utfordringer.
Profesjonell kommunikasjon er en sentral sykepleieferdighet. I møte med barn anvender sykepleier
kommunikative ferdigheter som: tillitskaping og relasjonsbygging, aktiv lytting, ulike typer spørsmål
og bruk av lek/ visuelle hjelpemidler. Juridiske og yrkesetiske føringer pålegger sykepleier å tilpasse
kommunikasjonen etter den enkeltes behov.
Metode
Denne litterære oppgaven anvender forskning- og faglitteratur til å besvare problemstillingen.
Databasene Cinahl Complete og Pubmed ble benyttet i søkeprosessen. Søkeordene som resulterte i de
utvalgte artiklene var blant annet: (MH «Down Syndrome»), (MH «Communication +»), (MH «Child,
preschool»), (MH "Alternative and Augmentative Communication") og (MH "Parents of Disabled
Children"). Søkehistorikken og kildenes relevans redegjøres for.
Diskusjon
Diskusjonen drøfter forskningsresultatene opp mot det teoretiske kunnskapsgrunnlaget, med hensikt å
belyse og besvare problemstillingen.
Barn med DS har kommunikative- og sosiale utfordringer. Dette legger grunnlag for sykepleiers
tilpasning av kommunikasjon til disse barna. Pårørende understreker viktigheten av sykepleiers
kunnskap og evne til å imøtekomme barn med kommunikasjonsproblemer. Både pårørende og
sykepleiere peker på bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) som avgjørende.
Konklusjon
Sykepleiers tilpasning av kommunikasjon til barn med DS må ta utgangspunkt i barnets kognitive,
kommunikative og sosiale forutsetninger. Kommunikasjonsferdigheter innen tillitskaping og
relasjonsbygging bør tilpasses med hensyn til barnets foretrukne kommunikasjonsform. Sykepleier
bør også utnytte barn med DS sine relative nonverbale styrker. Bruk av ASK bør med fordel
prioriteres sykepleiers undervisende og veiledende funksjon til barn.