Førskolebarn og nålerelaterte prosedyrer: Hvordan anvender sykepleier lek og avledning ved nålerelaterte prosedyrer for å redusere stress hos førskolebarn?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2757424Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor i sykepleie [516]
Sammendrag
Problemstilling: Hvordan anvender sykepleier lek og avledning ved nålerelaterte prosedyrer
for å redusere stress hos førskolebarn?
Teoretisk perspektiv: Oppgaven presenterer innledningsvis stress hos barn og betydningen
for sykepleie. Videre presenteres teori om barnets sykdomsforståelse og utvikling som gir
viktig informasjon for å forstå barnet. Deretter er teori om Kari Martinsens omsorgsteori,
forberedelse og gjennomføring av nålerelaterte prosedyrer presentert. Avslutningvis
beskrives juridiske og etiske perspektiver. Det teoretiske kunnskapsgrunnlaget gir bakgrunn
for drøftingskapitlet og er nyttig for å besvare problemstillingen.
Metode: Følgende bacheloroppgave er en litterær oppgave som baserer seg på innhentet og
anvendt forsknings- og faglitteratur, samt aktuelt lovverk for å belyse problemstillingen.
Oppgaven presenterer fire forskningsartikler som er hentet fra CINAHL og PubMed.
Drøfting: Drøftingskapittelet belyser problemstillingen med bakgrunn i teoretisk grunnlag og
egne antakelser. Drøftingen tar utgangspunkt i VAR Healthcares (2021) anbefalte
fremgangsmåte ved gjennomføring av praktiske prosedyrer hos førskolebarn, og hvordan
sykepleier navigerer gjennom prosedyren for å redusere stress. Funn viser at lek har en
stressreduserende effekt ved nålerelaterte prosedyrer. Avledning i regi av sykepleier og
foreldre viste seg å være viktige komponenter for å redusere stress.
Konklusjon: Lek og avledning som sykepleietiltak under nålerelaterte prosedyrer bidrar
positivt på barnets opplevelse av stress. Sykepleier kan anvende lek for å kommunisere med
barnet i forberedelse og gjennomføring av prosedyren. Videre, vises det at avledning er mest
effektivt når det inneholder elementer som er spennende eller overraskende. Barnets
autonomi og medvirkning opprettholdes ved at barnet er aktivt deltakende i prosedyren og
føler seg hørt. Juridisk anses barnet og foreldrene som en enhet, og sykepleier har derfor en
viktig rolle med å involvere og benytte foreldrene som ressurs under prosedyren.