Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2021-06-02T12:35:17Z
dc.date.available2021-06-02T12:35:17Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2757424
dc.description.abstractProblemstilling: Hvordan anvender sykepleier lek og avledning ved nålerelaterte prosedyrer for å redusere stress hos førskolebarn? Teoretisk perspektiv: Oppgaven presenterer innledningsvis stress hos barn og betydningen for sykepleie. Videre presenteres teori om barnets sykdomsforståelse og utvikling som gir viktig informasjon for å forstå barnet. Deretter er teori om Kari Martinsens omsorgsteori, forberedelse og gjennomføring av nålerelaterte prosedyrer presentert. Avslutningvis beskrives juridiske og etiske perspektiver. Det teoretiske kunnskapsgrunnlaget gir bakgrunn for drøftingskapitlet og er nyttig for å besvare problemstillingen. Metode: Følgende bacheloroppgave er en litterær oppgave som baserer seg på innhentet og anvendt forsknings- og faglitteratur, samt aktuelt lovverk for å belyse problemstillingen. Oppgaven presenterer fire forskningsartikler som er hentet fra CINAHL og PubMed. Drøfting: Drøftingskapittelet belyser problemstillingen med bakgrunn i teoretisk grunnlag og egne antakelser. Drøftingen tar utgangspunkt i VAR Healthcares (2021) anbefalte fremgangsmåte ved gjennomføring av praktiske prosedyrer hos førskolebarn, og hvordan sykepleier navigerer gjennom prosedyren for å redusere stress. Funn viser at lek har en stressreduserende effekt ved nålerelaterte prosedyrer. Avledning i regi av sykepleier og foreldre viste seg å være viktige komponenter for å redusere stress. Konklusjon: Lek og avledning som sykepleietiltak under nålerelaterte prosedyrer bidrar positivt på barnets opplevelse av stress. Sykepleier kan anvende lek for å kommunisere med barnet i forberedelse og gjennomføring av prosedyren. Videre, vises det at avledning er mest effektivt når det inneholder elementer som er spennende eller overraskende. Barnets autonomi og medvirkning opprettholdes ved at barnet er aktivt deltakende i prosedyren og føler seg hørt. Juridisk anses barnet og foreldrene som en enhet, og sykepleier har derfor en viktig rolle med å involvere og benytte foreldrene som ressurs under prosedyren.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectBarnesykepleieen_US
dc.subjectStressen_US
dc.titleFørskolebarn og nålerelaterte prosedyrer: Hvordan anvender sykepleier lek og avledning ved nålerelaterte prosedyrer for å redusere stress hos førskolebarn?en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel