«Du er så tøff og takler det så bra sier de»
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Bachelor i sykepleie [516]
Abstract
Problemstilling
Hvilken betydning har undervisning knyttet til fysisk aktivitet på fatigue hos kvinner under brystkreftbehandling?
Teoretisk perspektiv
I teorikapittelet er det inkludert teori om brystkreft, fatigue og fysisk aktivitet. Lovverk, etikk, sykepleiers undervisende funksjon, den didaktiske relasjonsmodell, motiverende intervju og motivasjon er også lagt frem i teorikapittelet.
Metode
Denne oppgaven er en litterær oppgave som baserer seg på eksisterende fagkunnskap, forskning og teori. Det er benyttet fagbøker, litteratur fra tidligere pensumlister, samt anerkjente nettsider, som Lovdata. Forskningen i oppgaven er funnet i databasene CINAHL og PubMed. Forskningen som er benyttet er publisert etter 2011.
Drøfting
Drøftingen tar utgangspunkt i de seks punktene i den didaktiske relasjonsmodellen. Funnene i forskningen viser at fysisk aktivitet har effekt på fatigue. De ulike punktene i den didaktiske relasjonsmodellen gir sykepleier en ramme for hvordan undervisningen kan gjennomføres for å gi pasienten kunnskap og motivasjon til hvordan og hvorfor fysisk aktivitet bør gjøres. Faktorer som læringsforutsetninger, rammefaktorer, mål, arbeidsmetode, innhold og evaluering drøftes ut ifra forskning, litteratur, lovverk og etiske rammer for å svare på problemstillingen. Motiverende intervju er en metode sykepleier kan benyttes i undervisning, og trekkes frem i drøftingen.
Konklusjon
Undervisning knyttet til fysisk aktivitet på fatigue hos kvinner under brystkreftbehandling er av betydning dersom sykepleier innehar tilstrekkelig kunnskap og tilpasser undervisningen til den enkelte pasient slik at motivasjon skapes. Forskningen peker på mangelfull informasjon, og etterspør at informasjonen som gis skal være oppdatert og tilpasset den enkelte. Sykepleiere mangler ofte tid til å lese seg opp på ny kunnskap, samt tid til å gjennomføre undervisningen for pasienten, noe som begrenser muligheten til å utøve den undervisende funksjonen.