• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Studentarbeider / Student theses
  • Bachelor i sykepleie
  • View Item
  •   Home
  • Lovisenberg diakonale høgskole
  • Studentarbeider / Student theses
  • Bachelor i sykepleie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vi er to om sykdommen din

Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
449.pdf (407.9Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2760328
Date
2021
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor i sykepleie [545]
Abstract
Problemstilling:

«På hvilken måte kan sykepleier på en sengepost ivareta behovet for informasjon hos partner til pasienter som har gjennomgått et akutt hjerteinfarkt.»

Teoretisk perspektiv:

Oppgavens teoretiske grunnlag er knyttet til hjerteinfarkt, pårørendes rolle og sykepleierens pedagogiske funksjon. Den didaktiske relasjonsmodellen presenteres som et verktøy sykepleiere kan benytte ved informasjon til pårørende. Teorien vil til slutt se på relevante juridiske og etiske hensyn.

Metode:

Dette er en litterær oppgave, hvor faglitteratur og fire forskningsartikler skal belyse oppgavens problemstilling. Forskningsartiklene er fra databasene CINAHL og Svemed+ hvor relevante søkeord har blitt benyttet, som «Myocardial Infarction, «Spouses», «Information needs» og «Support, Psychososial»

Drøfting:

Informasjon avhenger av partnerens rolle til pasienten og det rettslige grunnlaget, som

er styrende for sykepleieres videreformidling. Sykepleier må være godt kjent med hva pasienten tillater av informasjon. Funn viser at partnere har sterke emosjonelle reaksjoner etter et hjerteinfarkt, som kan redusere mottakeligheten for informasjon. Sykepleier bør ha forståelse og kunnskap om stress og krisemestring ved akutt sykdom. Videre opplevde partnerne ufullstendig eller ingen form for informasjon under sykehusoppholdet, selv om sykepleierne mente de hadde informert. Sykepleier bør tilrettelegge for samtalens omgivelser og rammer, da dette er betydningsfullt for hvordan partneren mottar og opplever informasjonen.

Konklusjon

For å ivareta partnerens informasjonsbehov bør sykepleier identifisere hvilken kunnskap den enkelte trenger. En måte å gjøre dette på er at sykepleier utvikler en relasjon til partner gjennom aktiv lytting. Sykepleier må inneha en interessert, utforskende og informasjons- givende holdning, og ta hensyn til situasjonen som partneren befinner seg i. Ønsket er at partner kan fortelle med egne ord hva som er viktig for akkurat han/henne. Når sykepleier får innsikt i hva vedkommende trenger av informasjon, bør innholdet tilpasses individuelt slik at det imøtekommer partnerens informasjonsbehov.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit