Barn med nyoppdaget diabetes type 1
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2760358Utgivelsesdato
2021Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor i sykepleie [516]
Sammendrag
Problemstilling: “Hvordan kan veiledning knyttet til prosedyrer anvendes for å styrke mestringskompetansen til barn med nyoppdaget diabetes type 1?”
Teoretisk perspektiv: Bacheloroppgavens teoretiske og empiriske kunnskapsgrunnlag tar utgangspunkt i sykepleiefaglige rammer som innebærer lovgivning, helsepolitikk, yrkesetikk og sykepleierens pedagogiske funksjonsområde innen veiledning. Prinsippene i barnesentrert omsorg, den didaktiske relasjonsmodell, samt kunnskap om barn med en nyoppdaget diagnose er sentrale.
Metode: Metoden som benyttes i denne bacheloroppgaven er en litterær oppgave med litteratursøk etter aktuell fag- og forskningslitteratur. Det er gjennomført systematisk litteratursøk i databaser som CINAHL, Pubmed og Swemed+, basert på inklusjons-og eksklusjonskriterer. Disse søkene ga fire relevante forskningsartikler og sammen med annet litteratur vil de belyse og besvare problemstillingen.
Drøfting: Problemstillingen drøftes i lys av didaktiske vurderinger. Sentrale aspekter knyttet til veiledning av barn med en nyoppdaget diabetes type 1 som drøftes i oppgaven er; individualisert, barnesentrert omsorg tilpasset hvert enkelt barn; hvordan sykepleieren forbereder veiledningen tilpasset et førskolebarn for å styrke mestringskompetansen; hvilke tilpasninger sykepleieren gjør for å møte barnets forutsetninger; inkludere lek som pedagogisk verktøy. Å tilpasse språk, tilnærming, tune seg inn på barnet, emosjonell støtte og empowerment er vesentlige elementer i veiledning av barn med en nyoppdaget diagnose innlagt i sykehus.
Konklusjon: Forskningsartiklene avdekket at; lek som pedagogisk verktøy har positiv effekt for å redusere psykiske påkjenninger; lek styrker mestringskompetansen og lek bidrar til en god relasjon med sykepleieren. Sykepleierne beskriver at lek kan benyttes i alle situasjoner. Det er av den grunn naturlig å trekke linjer til at leken vil ha en positiv effekt for et barn som er akutt innlagt med en nyoppdaget diagnose som skal gjennomføre prosedyrer knyttet til å sette insulin og måle blodsukker. Ved tilpasset veiledning i lys av didaktiske vurderinger kan sykepleieren skape tillit, samarbeid og fremme mestring.