Vis enkel innførsel

dc.date.accessioned2021-06-21T09:22:05Z
dc.date.available2021-06-21T09:22:05Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2760358
dc.description.abstractProblemstilling: “Hvordan kan veiledning knyttet til prosedyrer anvendes for å styrke mestringskompetansen til barn med nyoppdaget diabetes type 1?” Teoretisk perspektiv: Bacheloroppgavens teoretiske og empiriske kunnskapsgrunnlag tar utgangspunkt i sykepleiefaglige rammer som innebærer lovgivning, helsepolitikk, yrkesetikk og sykepleierens pedagogiske funksjonsområde innen veiledning. Prinsippene i barnesentrert omsorg, den didaktiske relasjonsmodell, samt kunnskap om barn med en nyoppdaget diagnose er sentrale. Metode: Metoden som benyttes i denne bacheloroppgaven er en litterær oppgave med litteratursøk etter aktuell fag- og forskningslitteratur. Det er gjennomført systematisk litteratursøk i databaser som CINAHL, Pubmed og Swemed+, basert på inklusjons-og eksklusjonskriterer. Disse søkene ga fire relevante forskningsartikler og sammen med annet litteratur vil de belyse og besvare problemstillingen. Drøfting: Problemstillingen drøftes i lys av didaktiske vurderinger. Sentrale aspekter knyttet til veiledning av barn med en nyoppdaget diabetes type 1 som drøftes i oppgaven er; individualisert, barnesentrert omsorg tilpasset hvert enkelt barn; hvordan sykepleieren forbereder veiledningen tilpasset et førskolebarn for å styrke mestringskompetansen; hvilke tilpasninger sykepleieren gjør for å møte barnets forutsetninger; inkludere lek som pedagogisk verktøy. Å tilpasse språk, tilnærming, tune seg inn på barnet, emosjonell støtte og empowerment er vesentlige elementer i veiledning av barn med en nyoppdaget diagnose innlagt i sykehus. Konklusjon: Forskningsartiklene avdekket at; lek som pedagogisk verktøy har positiv effekt for å redusere psykiske påkjenninger; lek styrker mestringskompetansen og lek bidrar til en god relasjon med sykepleieren. Sykepleierne beskriver at lek kan benyttes i alle situasjoner. Det er av den grunn naturlig å trekke linjer til at leken vil ha en positiv effekt for et barn som er akutt innlagt med en nyoppdaget diagnose som skal gjennomføre prosedyrer knyttet til å sette insulin og måle blodsukker. Ved tilpasset veiledning i lys av didaktiske vurderinger kan sykepleieren skape tillit, samarbeid og fremme mestring.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.subjectType 1-diabetesen_US
dc.titleBarn med nyoppdaget diabetes type 1en_US
dc.typeBachelor thesisen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel