• Av alt vi ikke tåler er meningsløsheten det verste: Om betydningen av informasjon for isolerte pasienter med MRSA 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling Hvordan kan sykepleier, med fokus på informasjon, redusere de negative følgene hos isolerte pasienter med MRSA? Teoretisk perspektiv Teorien omfatter forskning på isolerte og MRSA-smittede pasienter. ...
    • Diabetes - Jakten på stabilt blodsukker 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2023)
      Problemstilling: Hvordan hjelper undervisning barn med nyoppdaget diabetes mellitus type 1 å oppnå stabilt blodsukker? Teoretisk perspektiv: Det teoretiske perspektivet består av generelle fakta om diabetes mellitus ...
    • Et nytt liv med et hjerte på strøm 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2024)
      Innledning: Hjertesvikt er et økende helseproblem, og flere lever med hjertesvikt i endestadiet som ikke responderer på medikamentell behandling. Det økende behovet for hjertetransplantasjon tilsvarer ikke antall tilgjengelige ...
    • Helseveiledning etter gjennomgått hjerteinfarkt 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2024)
      Innledning: Temaet for oppgaven er helseveiledning til pasienter som har gjennomgått hjerteinfarkt. For å få kontroll over egen situasjon og helse, og for å mestre sekudærforebyggende tiltak etter utskrivelse kan pasientene ...
    • Helseveiledning på sengepost etter gjennomgått hjerteinfarkt 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2021)
      Problemstilling: «Hvordan kan sykepleier på sengepost gjennom helseveiledning, fremme god egenomsorg hos pasienter med gjennomgått hjerteinfarkt?» Teoretisk kunnskapsgrunnlag: Teorien omfatter patofysiologi, symptomer, ...
    • Hvilken betydning har sykepleierens undervisende funksjon for å fremme fysisk aktivitet hos brystkreftpasienter? 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2023)
      Innledning: Tema for oppgaven er sykepleierens undervisende funksjon og informasjon om fysisk aktivitet til brystkreftpasienter. Pasienter som mottar adjuvant behandling reduserer aktivitetsnivået. Sykepleieren har en ...
    • Hvordan kan sykepleier ved hjelp av veiledning og undervisning bidra til økt livskvalitet til pasienter med kronisk hjertesvikt? 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan kan sykepleier ved hjelp av veiledning og undervisning bidra til økt livskvalitet til pasienter med kronisk hjertesvikt? Teoretisk perspektiv Oppgaven tar utgangspunkt i sykepleiers veiledende- ...
    • Hvordan kan sykepleieren i spesialisthelsetjenesten, gjennom sin undervisende- og veiledende funksjon, ivareta MRSA-isolerte pasienters behov for informasjon og veiledning? 

      Mostue, Hans Magnus (Bachelor thesis, 2016-10-12)
      Problemstilling: Hvordan kan sykepleieren i spesialisthelsetjenesten, gjennom sin undervisende- og veiledende funksjon, ivareta MRSA-isolerte pasienters behov for informasjon og veiledning? Metode: Metoden benyttet i ...
    • "Hvordan kan undervisning og veiledning bidra til at pasienter oppnår mestring etter nyretransplantasjon?" 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2023)
      Innledning: Etterspørselen av nyretransplantasjon øker stadig. Økt behov for kunnskap og forståelse om den immunsuppressive behandlingen blir derfor mer aktuelt. Det med tanke på hvordan den transplanterte kan mestre sin ...
    • Livskvalitet hos dialysepasienter 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling Hvordan kan sykepleieren ved hjelp av undervisning om kost- og drikkerestriksjoner bidra til økt livskvalitet hos pasienter som mottar hemodialyse? Teoretisk perspektiv Denne oppgaven tar utgangspunkt i ...
    • Livsstilsendring ved hjerteinfarkt 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2019)
      Problemstilling: ”Hvordan kan sykepleier bidra til livsstilsendringer hos pasienter med gjennomgått hjerteinfarkt?” Teoretisk perspektiv: Det teoretiske perspektivet baserer seg på sykdomslæren tilknyttet hjerteinfarkt ...
    • Seksualitet etter livmorhalskreft 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling: Hvordan kan sykepleier informere og veilede kvinner om seksuelle utfordringer knyttet til bivirkninger etter strålebehandling? Teoretisk perspektiv: Det teoretiske kunnskapsgrunnlaget i oppgaven bygger ...
    • Stomi og mestring 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling På bakgrunn av tema ble denne problemstillingen utformet: Hvordan kan sykepleieren bidra til å fremme opplevelsen av mestring hos pasienter med stomi ved bruk av undervisning- og veiledning? Problemstillingen ...
    • Undervisning i kengurumetoden 

      Andresen, Martine Heggland (Bachelor thesis, 2017)
      Problemstilling Hvordan kan sykepleieren undervise foreldre i kengurumetoden for å fremme tilknytning mellom foreldrene og det premature barnet? Metode Litteraturstudie, hvor det har blitt brukt en kombinasjon av fag- ...
    • Undervisning som fremmende for tilstrekkelig smertelindring 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2018)
      Problemstilling Hvordan kan sykepleier gjennom sin undervisende funksjon bidra til tilstrekkelig postoperativ smertelindring hos kirurgiske pasienter med elektive forløp? Teoretisk perspektiv Teori om fenomenet smerte ...
    • Undervisning til barn med nyoppdaget diabetes mellitus type 1 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2024)
      Innledning: Denne bacheloroppgaven omhandler undervisning til barn med nyoppdaget diabetes mellitus type 1. De siste 50 årene er det sett en fordobling i antall barn som får påvist diabetes type 1 i Norge. Ved diagnosetidspunktet ...
    • Veiledning av pasienter etter gjennomgått hjerteinfarkt 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2020)
      Problemstilling: På hvilken måte kan sykepleier på sengepost gjennom helseveiledning bidra til økt sykdomsmestring hos pasienter etter gjennomgått hjerteinfarkt? Teoretisk perspektiv Oppgavens teoretiske perspektiv tar ...
    • Veiledning til pasienter med epilepsi for å fremme mestring 

      Ukjent forfatter (Bachelor thesis, 2020)
      Problemstilling «Hvordan kan sykepleier gjennom veiledning basert på den didaktiske relasjonsmodellen fremme mestring av anfallssituasjonen hos pasienter med epilepsi?» Teoretisk kunnskapsgrunnlag Kapittelet tar først ...